torsdag 29. november 2012



Bloggferskingen her grubler mye over hva som er bra å ha med i en kunstblogg. Og lander i første omgang på at det kanskje kunne være tanker rundt veien fram til et ferdig maleri.
Den kreative prosessen starter ofte på en ytre impuls..eller i tanken, men jeg tror at alt i livet påvirker maleriene og uttrykket til en hver tid.  -Men hva inspirerer. Hva trigger kreativiteten. For meg er det små øyeblikk. Indre eller ytre. Det kan være hvordan lyset treffer et tre, en bevegelse i en kropp, hvilken farge det er på himmelen fra time til time, på hvilke tusen måter en farge kan endre seg i forskjellige typer lys. Egentlig hva som helst. Jeg ser nok verden gjennom "tegnebriller" eller "malebriller" tror jeg... Det gjelder å "ta det inn" der og da, og så lagre inntrykket i kartoteket over små viktige inntrykk bakerst i hodet et eller annet sted. Kanskje kan det sammenlignes med hvordan endel forfattere arbeider når de skriver notater og gode setninger på diverse smålapper og senere samler de.  Godt jeg ikke er fotograf...det hadde søren ikke vært lagringsplass til så mye som en brøkdel av "notatene" mine.
Vakre Berger gir nye inntrykk hver dag når det gjelder de smånotatene.  Lyset endrer seg kontinuerlig og det er alltid noe nytt å "hente" i skauen, på svabergene, sandstrendene og småtoppene. Sånn som i dag når sola bryter igjennom og gjør vannet blankt langt inn forbi bryggene. :)

1 kommentar:

  1. Heisann!
    Kjempeflott lesing. Det blir moro å følge bloggen din.
    Klem Trude

    SvarSlett